reklama

Profesionalita vlastným pričinením

Ako sa ponoriť do sveta gastronómie vlastným pričinením...

Písmo: A- | A+
Diskusia  (7)

Áno, dnes systém týmto spôsobom riadi gastronómiu a radí ju na podpriemernú priečku. Viem o čom hovorím, skončil som gymnázium. Vždy som mal viac ako vzťah k vareniu, bola to vášeň. A tak cestou necestou som si splnil sen. Varím, dodržiavam technologické postupy a nosím košeľu s desiatimi bielymi gombíkmi :).

Bola to však obrovská námaha. Nevlastnil som žiadny dokument poukazujúci na moju odbornosť. A tak ma ľudia súdili a odsudzovali. A áno, je pravdou, že papier znesie všetko. No našla sa jedna reštaurácia, ktorá to so mnou riskla. Jediné, čo som potreboval bol zdravotný preukaz.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

No zvláštny je najmä spôsob akým ma "skusení" šéfkuchári, či kuchári učili techniky varenia. Všetci používajú umeliny, všetci používajú zlé postupy. Nehygienické prostredie, mrazenie od výmyslu sveta, že si to ani neviete predstaviť. Niečo mi vadilo, no v podstate mi pripadalo všetko normálne. Bol som presvedčený o tom, že nejeden šéfkuchár je pre mňa prínosom. Naučí ma veľa nových a zaujímavých techník. Vždy mi pripomenie kde robím chybu a s úsmevom na tvári poradí. Opak je pravdou. Drvivá väčšina ľudí v gastronómii v sebe skrýva pretvárku, lož a faloš. Chápem, všetci sa do istej miery bojíme o svoje zamestnanie, či je kríza a či nie. No nevraživosť v extrémnej miere nerobí dobre ani zamestnancom, ani zamestnávateľom. A tak som sa v tomto svete slepačej polievky bez sliepky a zeleniny stal šéfkuchárom. A išlo mi to veľmi dobre. Bol som majstrom bujónovej ságy. O pol šiestej ráno som plnil tristolitrové kotle vodou a sypal kilá práškových sliepok a kráv, mysliac si, že tvorím základ skvelých polievok pre vyše tisíc ľudí. Už iba pridať pár kíl mrazenej zeleniny v tvare dokonalých kociek a hotovo. Je to hrôzostrašné.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Aby som sa vrátil k mojej pôvodnej myšlienke. Toto je tá odborná spôsobilosť? Viac ako 5 rokov som sa učil používať prášky? Školy týmto spôsobom pripravujú svojich žiakov a tí to odovzdávajú ďalej?

Dovolím si povedať, že za tým vidím, pomaly, biznis s veľkým "B".

Stretol som sa s veľkým množstvom kuchárov, striedali sa veľmi rýchlo. Väčšina z nich, podotýkam väčšina, nenávidí varenie. Vyučili sa remeslo, pretože nikde inde sa, vďaka svojim schopnostiam a možnostiam, nedostali. Nemajú vzťah k potravinám, ku kuchárčine a tým pádom neovládajú svoju "odbornú spôsobilosť". Patril som k nim. Jediná vlastnosť, ktorá sa líšila, bola moja vášeň. No nemal som správny vzor.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Konečne mi niekto otvoril oči. Štyri dni natáčania relácie s renomovaným šéfkuchárom mi dokonalo otvorilo oči. Pochopil som, čo je správne, čo nesprávne. Začal som si uvedomovať pre mňa veľmi dôležitú vetu: "Vegeta je len drahá soľ." Opäť som našiel v sebe zápal vzdelávať sa, skúšať, variť.

Držím sa presvedčenia, že kulinársky ohromiť je drina. Nie nadarmo je táto profesia jedna z najnáročnejších. Tvrdo pracovať, trénovať techniky krájania a skúšať. Byť otvorený novým spôsobom, no držať sa správnych postupov. Všetko menované je skutočná odborná spôsobilosť. Preto si myslím, že by mali existovať inštitúcie na kvalifikované preskúšanie a nie drahé bezvýznamné kurzy. Aby ľudia, ktorí majú skutočnú radosť z varenia mali možnosť nám ju predvádzať po našom príchode do ktorejkoľvek reštaurácie a živiť sa ozajstným varením. Aby sme na tanier nedostali "znudené" mäso a "ochotný" šalát.

Gabriel Brázdil

Gabriel Brázdil

Bloger 
  • Počet článkov:  5
  •  | 
  • Páči sa:  2x

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu